Den 1 juli 2024 kommer Google att stänga ner alla Universal Analytics-tjänster och Universal Analytics API:er, vilket innebär att ni inte längre kan komma åt Universal Analytics-egendomar via användargränssnittet och API:erna för Google Analytics.
Om man vill bibehålla åtkomsten till data från sin Universal Analytics-egendom måste man ladda ned eller exportera sin data senast 1:e juli. Om man inte gör det via någon av metoderna som tillhandahålls i hjälpcentret för Google Analytics raderar Google er data permanent och ni kommer inte att kunna återställa den.
Information från Google
Universal Analytics-data och Universal Analytics-inställningar som du kommer åt eller använder via annonsörs-, utgivar- eller andra produktintegreringar är inte längre tillgängliga när tjänsten har stängts ned. Exempel:
- Mål och e-handelstransaktioner i Universal Analytics slutar mäta nya konverteringar, inklusive i länkade annonseringskonton. Det kan påverka resultatet för annonskampanjer ifall konverteringarna används i kombination med Smart Bidding.
- Målgruppslistor i Universal Analytics stängs ned, vilket kan påverka medieaktivering och medieresultat i annonskampanjer.
- API-förfrågningar som relaterar till Universal Analytics-egendomar misslyckas, inklusive förfrågningar om radering av Universal Analytics-data via User Deletion API. Det innebär även att verktyg som förlitar sig på ett API, till exempel Looker Studio, inte visar någon data från Universal Analytics.
- BigQuery-export och återfyllning av tidigare data från Universal Analytics 360-egendomar kan endast begäras till och med den 30 juni 2024. Redan exporterad data förblir tillgänglig i BigQuery.
- Attribution-projekt som var en del av betafunktionen Attribution i Google Analytics raderas.
Om ni inte har migrerat helt till Google Analytics 4-egendomar än kontakta oss så hjälper vi er.